Svar från frågestund
Skrivet: 2013-01-23 ▲ 19:03:00 / Kategori: Personligt - Frågor & Svar

Jag lovade ju i min videoblogg, som jag gjorde för ungefär en månad sedan, att svara på resten av frågorna jag fick i min frågestund vilket jag faktiskt helt har glömt av. Men jag hoppas ni inte tycker det är tråkigt att få svaren nu i alla fall. Bättre sent än aldrig liksom. :) Delar upp frågorna under kamerarelaterat, personligt och design/redigering men svarar på allt i detta inlägg! Så läs vidare om ni vill få lite svar...
 
Var får du din inspiration ifrån?
Jag hämtar inspiration från andra bloggar och fotografer, sidor som weit, musik jag lyssnar på, vackra platser och saker som händer omkring mig. :)
 
Om du inte skulle valt att jobba med foto vad skulle du då vilja jobba med?
Jag skulle nog vilja jobba med något annat skapande, till exempel webbdesign som jag också tycker är roligt. Jag har faktiskt kollat på lite högskole utbildningar inom det men jag får se helt enkelt vad det blir.

Din bästa bild?
Ska jag vara helt ärlig? Jag har inte den blekaste aning. Jag har såklart flera favoriter men av dem känns det nästan omöjligt för mig att välja en som den bästa bild jag tagit. Nedan ser ni några av mina favoriter, gamla som nya.


Hur ofta är du ute och fotar?
Det beror ofta på årstid, väder eller om jag har mycket plugg att göra. Vintern och de där gråa månaderna som november samt innan våren börjar komma brukar alltid bli en dipp. Men om jag tänker undan allt det där är väl genomsnittet kanske 3-4 gånger i veckan. Dock ändå så svårt att säga, jag håller ju inte räkningen precis, haha.

Favoritfotograf?
Mattias Klum är en av flera favoriter!

När du ska fota porträtt, tycker du det är bäst med ett fast objektiv utan zoom eller ett som går att zooma lite med?
Innan jag hade mitt 50mm skulle jag helt säkert säga ett jag kan zooma med men nu är jag inte lika säker längre. Jag använder i stort sett alltid mitt fasta 50, främst för att bländaren är perfekt för att få den där suddiga bakgrunden. Men det senaste har jag även börjat använda mitt telezoom till porträtt och det funkar också väldigt bra. Så min slutsats är väl att det beror på situation och vad man som person föredrar! :)

Från vilket håll tycker du det är snyggast att ljuset kommer ifrån när man fotar?
Motljus tycker jag är riktigt fint, om man lyckas få till det.

Vilket objektiv och vilka inställningar använder du för absolut macro (bilden på flugan i headern)?
Till den bilden använde jag mitt 50mm objektiv med close-up filter (+7), inställningarna var
ISO320, f/3,2 och slutartiden 1/800.
 


Har du lust att lära ut oss läsare vad man ska tänka på när man fotograferar porträtt och macro bilder?
Det hade jag gärna gjort, frågan är bara om jag skulle ha så mycket att säga. Visst tänker jag på inställningar och komposition men annars kör jag på känslan. Men jag kan säkert få ihop ett inlägg om det, ska skriva upp det på min lilla lista över tipsinlägg ni vill ha. :)

Bästa fotominne?
Åh, får jag välja hela resan till Skottland? Vackraste naturen jag har sett och som ett paradis för mig som älskar att fota landskap!

Vad gör du när du inte har någon inspiration?
Svårt att svara på men om jag inte har någon inspiration brukar jag nog inte göra så mycket och rör inte kameran samt bloggen blir väldigt mycket segare uppdaterad. Tur att det inte brukar vara alltför länge... :)

Jag undrar, när jag fotar människor och barn i lite halvtaskigt ljus. Har du några bra tips?
Hmm, en reflexskärm är ju som en extra ljuskälla så den är ett tips om du vill lätta upp ansiktet. Ett annat tips kan vara att ställa "modellen" mitt emot en ljus vägg, på så sätt reflekterar ljuset den ljusa ytan och modellen får lite extra ljus. Har du inte tillgång till något av dessa är väl lösningen att höja ISO, tyvärr.

Hur får jag en hyfsad bild utan att det blir suddigt på grund av rörligt motiv?
Ett objektiv med bildstabilisator och stor bländare är bra om man fotar rörliga motiv. Inställningar att använda är då litet bländartal, snabb slutartid (1/500, 1/800, 1/4000 etc.) och så lågt ISO som möjligt.

Vad vore drömfotograferingen?
Fota landskap på Nya Zeeland eller ha en fotografering med "native" tema med modell och en häst ridandes på en övergiven strand (denna bilden exempel på inspiration).

Hur är du som person?
Oj, så himla svårt. Jag tror jag är ganska glad (oftast), envis, blyg när jag träffar nya människor, tidsoptimist och noggrann.

Favorit choklad?
Tro det eller ej men jag gillar inte choklad eller godis.

Favoritplats?
Just nu trivs jag bäst framför brasan i "gillestugan".

Favoritblogg?
Egentligen är det omöjligt att välja en men en som jag fastnat för det senaste är Jennifers.

Favoritdjur?
Hästar (men får jag lägga till katter, kaniner och hundar också?).
 
 
Vad gör dig glad en grå, tråkig vinterdag?
Vänner, att ta en ridtur, spela bandy, fotografera eller att få fina kommentarer av er!!

Jag ska välja gymnasium i vår och undrar över vad du tycker om samhäll - media vilket är ett alternativ jag funderar över?
Jag ångrar inte mitt val av linje eller skola, jag känner absolut att jag valde rätt. Samhäll-media blev en bra blandning av skola och sådant jag själv tycker är roligt. Jag har eller har haft både fotografering och webbdesign på schemat vilket jag såklart inte klagar över. Samtidigt går jag nödvändiga kurser (har dessutom valt till Matte C) som gör att jag har behörighet att komma in på många högskolor.
 
Vart skulle du se dig själv om 10 år?
Då skulle jag vara 28 år. Jag hoppas jag bor i en fin lägenhet eller ett hus med pojkvän, har ett jobb jag tycker är roligt och lever en vardag jag trivs med. Jag brukar inte tänka så mycket på framtiden utan tar det som det kommer.
 
Har du någon pojkvän?
Nej, det har jag inte. :)
 
Hur är din syn på dig själv?
När det gäller utseende har självklart saker som jag inte är nöjd med men jag försöker för det mesta att tänka positivt för jag vet att jag inte kan ändra på det. Personligt har jag många saker att bli "bättre" på, jag vill vara en mer öppnare person som vågar att prata och jag vill känna mig mer självsäker i olika situationer. Men det kommer väl med åren hoppas jag! :)

Du har ikke egen fotograf side på facebook?
Nej, jag har ingen sida på facebook men funderar på att skaffa det nu med UF-företaget och när hemsidan ligger uppe. Tycker ni jag ska skaffa en? :)

Hur har du gjort bildspelet i din header?
Jag har gjort en liten tutorial för det, se detta inlägget.

Jag undrar var du har lärt dig photoshop? Och så undrar jag över skillnaden på fill och opacitet?
Jag har alltid testat mig fram, sökt på google och youtube hur man gör saker, tittat på andra fotografer som tipsar och bara varit nyfiken. Opacitet styr alla element i lagret och själva lagret medans om du drar i spaken för fill påverkar du bara genomskinligheten för själva lagret. Detta är mest användbart när du har effekter så som skugga och liknande, "fill" påverkar inte sådana effekter.

Hur kommer du på idéerna till bloggen?
Jag vet inte riktigt vad för idéer du menar men om det gäller bloggdesign får jag inspiration från andra bloggar men för det mesta kommer jag på själv. Jag brukar skissa på ett papper för att komma på idéer. Ibland händer det att jag kommer på idéer under tiden jag jobbar med designen.
 

Kan inte du lägga upp en video eller något på redigeringstips i photoshop?
Jo, det kan jag, men då får ni hjälpa mig lite. Vad vill ni ha för tips? :)
 
 
Tack för alla frågor, hoppas ni blev nöjda med svaren! Svara även gärna på frågorna jag själv smög in i några svar. Det blir alltid mycket lättare när jag får lite respons om olika saker från er. :)
Lämna en åsikt? :)
2 kommentarer

Kommentarer
▲ Clara Olsson ➟ blogg/hemsida: http://raederle.blogg.se

Du är grymt duktig på landskap/natur bilder! Blir alltid lite avundsjuk när jag kommer in och ser att du har lagt upp nya bilder, så grymt duktig! :)

Svar: Åh, tusen tack, värmer så himla mycket!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-01-23 klockan 21:05:42
▲ mikaelj ➟ blogg/hemsida: http://foto.mtb-tech.se

Underbara bilder, gillar speciellt den längst upp till höger. Kul läsning också, inspirerande. :)

Svar: Åh, tack så mycket!! Kul att du tycker det! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-01-23 klockan 21:39:01



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!