Min kamerautrustning
Skrivet: 2013-03-15 ▲ 16:00:00 / Kategori: Personligt - Mina köp

 
Canon EOS 5D mark III
April 2014 var det dags för ännu en uppgradering och så blev det efter många funderingar om jag verkligen skulle lägga ner så mycket pengar på ännu en kamera. Eftersom jag fått allt fler fotojobb bestämde jag mig för att göra uppgraderingen och jag är otroligt nöjd att jag gjorde det. Även med det stora intresset som jag faktiskt har för fotografering kändes det helt rätt i tiden att övergå till fullformat. Det var en bekväm övergång eftersom kameran utvändigt ser väldigt lik ut min Canon 7D och därför var det inte svårt att anpassa sig. Det som snarare var en stor förändring var självklart övergången från crop-sensor till fullformat. Personligen tycker jag kameran levererar skarpare bilder, det är lättare att få rätt fokusering, kameran är mycket bra vid svåra ljusförhållanden då ISO-talet behövs höjas och det finns många bra finesser (tyst slutarljud, dubbel minneskortplatser, betygsättning på bilderna direkt i kameran).
 
Canon EOS 7D - Reservkamera
I slutet av september 2011 köpte jag min andra systemkamera (en uppgradering från min Canon EOS 400D som jag ägt sedan 2008), nämligen en 7D. Det var ett ganska stort hopp från 400D men herregud så nöjd jag var att jag gjorde den uppdateringen! Med 400D missade man många ögonblick med tanke på att autofokusen var något seg, den var lite liten i handen och sökarbilden är också den ganska liten, liksom displayen. Jag känner att min 7D är mycket stadigare att hålla i, större sökarbild, väldigt snabb AF och ett stort plus är såklart filmfunktionen! Jag blev väldigt nöjd med min uppgradering. Numera används huset som reservkamera och finns alltid med i kameraväskan när jag ska göra större fotojobb.
 
 
 
Canon EF 70-200/4,0L IS USM
Ett telezoom objektiv som är helt klart ett av de bästa köp jag gjort. Jag uppgraderade till detta från Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och det är en märkbar skillnad. Den underbara skärpan utgör nog den största skillnaden mellan objektiven. Jag valde detta objektiv med bildstabilisator framför ett 70-200 f/2,8 utan stabilisator och med tanke på att jag gärna fotar "fart & fläkt" tror jag beslutet var rätt. Jag fotar mest djur och sport med objektivet men det det händer också att det används på porträttfotograferingar samt fotojobb.
 
Canon EF 16-35/2,8 L USM II
Detta objektivet är det senaste jag la till i min objektivsamling och blev som en uppdatering från mitt 18-55mm objektiv. Då landskapsfotografering vuxit som motiv hos mig var det ett självklart val eftersom objektivet är perfekt för just landskap. Det har också en stor fördel jämfört med mitt gamla vidvinkel eftersom det är ganska ljusstarkt med sitt bländartal på 2,8. Objektivet kommer används till främst landskap och resefotografering.
 
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Detta är kitobjektivet som följde med min första kamera (400D). Det är ett bra objektiv att börja med men på senare tid har jag bara använt det för att få till en vidvinkel i mina bilder, speciellt i landskapsfotografering och under resor. Numera används det i reserv (otroligt sällan) eftersom jag uppdaterat till ett 16-35mm objektiv. Jag tycker det är värt att köpa med första kameran men det är inget objektiv som håller i längden för mig.

Canon EF 50/1,4 USM
Då jag mer och mer blivit intresserad av att ta porträtt bilder köpte jag detta objektiv som främst är ett porträttobjektiv men kan också användas till andra motiv och speciellt vardagsbilder. Det är ett ljustarkt objektiv med bra skärpa. Till skillnad från 50/1,8 är den bättre byggd, har en tystare och snabbare AF-motor samt ger snyggare bakgrundsoskärpa. Ett objektiv jag verkligen rekommenderar!
 
 
 
Canon Speedlite 600EX-RT
Ganska ny i kameraväskan men har kommit väl till användning. Jag använder denna riktigt bra externa blixt vid självporträtt, mingelbilder eller när det är allmänt dåligt ljus. Den kan vara som en räddare i nöden och ger ett förvånande naturligt ljus eller ett snyggt studioliknande ljus, mycket beroende på dess olika vinklingar, lägen och inställningar. Jag har ännu inte hunnit bekanta mig med den helt och hållet men ser fram emot att lära mig alla dess olika funktioner!
 
National Geographic A5270 Africa Series Medium Ryggsäck
Då min kamerautrustning börjat ta både mer plats och blivit tyngre tyckte jag det var dags att köpa på sig en ryggsäck. Jag är en person som alltid använt axelremsväskor så det var viktigt för mig att hitta en ryggsäck jag kände mig bekväm med – utseendemässigt och funktionmässigt. National Geographic stil har alltid fallit mig i smaken. Väskan har plats för kamerahus med objektiv monterat på samt 2-3 objektiv eller extern blixt. Det finns smidiga fack på flera ställen samt ett större upptill. En dator med 15-tums skärm får också plats och trebensstativ finns möjlighet att fästa vid sidan men det kan då bli lite klumpigt.
 
Lowerpro väska Nova 190 AW
En väska med rymlighet för kamera med objektiv på samt två extra objektiv och en extern blixt. Väskan är välbyggd med sina många fack och även ett tillgängligt regnskydd. Den kan dock bli tung för axeln då man använder den i långa perioder.

Stativ Velbon DF-60/F
Ett ganska billigt men prisvärt stativ med bra stabilitet. Jag använder det till självporträtt, landskapsfotografering, kvällsbilder och när jag vill ha lång slutartid. Praktisk väska ingick.

Fjärrutlösare Canon RC-6
En liten fjärrutlösare som har en räckvidd på fem meter. Den är perfekt att använda tillsammans med stativ och bilderna blir därmed mycket skarpa. Det är alltså samma användningsområden som med stativet och vid självporträtt går det att ställa in en fördröjning på 2 sek så man hinner dölja den lilla kontrollen.

Reflexskärm silver/vit 110 cm
Ljusar upp ansiktet, jämnar ut skarpa skuggor och ger ett vackert skimmer i ögonen. Detta har varit ett definitivt måste för mig inom porträttfotograferingen tidigare men idag använder jag den mest vid dåligt ljus och planerade plåtningar.

Hoya närbildslinsset 58mm (+1, +2, +4)
Istället för att köpa ett dyrt macroobjektiv är detta set ett bra alternativ. De fungerar ungefär som förstoringsglas och skruvas lätt på olika objektiv. Jag brukar använda alla tre samtidigt (+7) vilket gör att jag kan komma extra nära motivet.
 
Haida gråfilter ND1.8 (64x) 58mm
Ett gråfilter eller ND-filter är ett neutralt filter som tar bort ljus utan att påverka färgtonen i din bild. Jag använder filtret för att få till långa slutartider när det är ljust ute, till exempel vattenkällor i landskap som då får en drömsk känsla. Filtret gör att jag kan ha en sex steg längre slutartid.
 
Dörr gråfilter ND 3.0 (1000x) 82mm
Då jag uppdaterade mig till vidvinkelobjektivet 16-35mm blev det även dags att köpa ännu ett gråfilter. Jag valde ett starkare än det jag tidigare redan hade vilket gör att jag kan fota i 30 sekunders slutartid mitt på ljusa dagen. Detta filter förlänger exponeringstiden med 1000 gånger, fotograferar du i 1/1000s blir slutartiden 1s.
 
Minneskort från SanDisk CompactFlash
Jag har också under åren samlat på mig flera minneskort, alla från Sandisk. I dagsläget äger jag (1 st) 64GB Extreme 60 MB/s, (2 st) 32GB Extreme 60MB/s samt fyra stycken av mindre kapacitet och minne.
 
+ microfiberduk, diverse skyddsfilter & motljusskydd till alla objektiv
 
 
Nästa inköp: Inget planerat

Denna sida kommer jag att uppdatera om något nytt till min kamerautrustning köps in.
Lämna en åsikt? :)
23 kommentarer

Kommentarer
▲ hildas fotoblogg ➟ blogg/hemsida: http://hhildalindgren.blogg.se

kan du använda EF och EF-s objektiv till båda kamerorna? :)

Svar: Yes, det kan jag!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-03-15 klockan 16:45:31
▲ LORISSA LOVEBOMB ➟ blogg/hemsida: http://lorissalovebomb.se

Jag är avundsjuk :) SÅÅÅ avundsjuk-

Postat den 2013-03-15 klockan 17:42:11
▲ Marie Bergman ➟ blogg/hemsida: http://livetiluxemburg.se/

Det var inte dåligt :) Förstår att det blir bra bilder!

Postat den 2013-03-15 klockan 18:51:38
▲ Anonym

Roligt att du inte nämner den största skillnaden av de alla: fullformat

Svar: Haha, dock så är ingen av mina kameror i fullformat så självklart nämner jag inte det eftersom jag inte har någon. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-03-15 klockan 19:29:22
▲ Olivia ➟ blogg/hemsida: http://sammels.blogg.se/

oh, jag såg header bilden med jordgloben, omg, den var skt fin, bra jobbat!!

Svar: Haha åh, tack så mycket!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-03-15 klockan 19:54:22
▲ Annster ➟ blogg/hemsida: http://annster.se

Bra utrustning :)

Postat den 2013-03-15 klockan 23:49:03
▲ Alice ➟ blogg/hemsida: http://aliccce.blogg.se

Får man fråga vilket typsnitt du har använt i bilderna? T.ex. på bilden med objektiven? :)

Svar: "Tall Films Expanded" heter den! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-03-16 klockan 18:51:10
▲ Alice ➟ blogg/hemsida: http://aliccce.blogg.se

Tack, då ska jag se om jag kan hitta den på dafont och ladda ner! ;)

Postat den 2013-03-17 klockan 14:04:09
▲ Elin ➟ blogg/hemsida: http://piggelinen.blogg.se

Kul att läsa om din utrustning! Jag fotar själv med en 400D och funderar på att byta upp mig. Märker du någon skillnad i brusigheten vid högt ISO på de båda kamerorna? Upplever att man inte behöver ha så högt iso på min 400d för att det ska bli kornigt nämligen..

Svar: Vad roligt! Ja, det var också en av skillnaderna, brusigheten är mycket lägre på 7D:n! :) Känner igen det där sista och med 7D:n funkar det att gå upp några steg utan att märka av brusigheten allt för mycket.
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-03-18 klockan 22:35:11
▲ Elin ➟ blogg/hemsida: http://piggelinen.blogg.se

Svar: Tack för svaret! Nu känns det genast mer värt att byta upp sig, haha ;)

Postat den 2013-03-19 klockan 18:37:02
▲ Natali ➟ blogg/hemsida: http://nataliandreasson.blogg.se

Hej! Jag tänkte köpa en reflexskärm men står och väger emellan att köpa antingen 80 eller 110 cm i diameter. Såg att du hade 110 och jag undrar om du tycker att den blir väldigt klumpig att ha med sig och använda eller om du rekommenderar den storleken? :)

Svar: Hejhej! Den är absolut inte klumpig att packa med, osv. eftersom man viker ihop den. Det är snarare svårt om man är ensam och vill hålla i den eller när det blåser mycket, men å andra sidan skiljer ju inte just de "faktorerna" så mycket mot till exempel en 80 cm. Och väljer du en 110 cm kan du använda till en större yta/fler modeller. :) Så det beror ju även på vad du vill ha reflexskärmen till!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-05-22 klockan 16:18:22
▲ julia- fotoblogg och design. ➟ blogg/hemsida: http://photoojuliaa.blogg.se

Hej! Jag kommer att köpa en 7D i slutet av Juli och då undrar jag var du har köpt din Fjärrutlösare! Skulle vara tacksam för svar! Kram! :D

Svar: Hej! Vad roligt!! ;) Min fjärrutlösare köpte jag till min Canon 400D men den fungerar till min 7D också. Jag har för mig jag köpte den på Scandinavian Photo. :D Kram!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-05-23 klockan 07:06:39
▲ MOA - hobbyfotograf ➟ blogg/hemsida: http://moahakansdotter.blogg.se/

En fråga om din kameraväska ...
Får det plats en kamera med objektiv + 2 andra objektiv, en extern blixt och sen lite småprylar som filter och motljusskydd?

Svar: Ja, det gör det! Jag brukar ha mitt 50mm på kameran och då får allt plats. Dock om jag har ett större objektiv på kameran blir det lite klurigare att få plats med allt. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-06-24 klockan 12:05:31
▲ Linda [fotoblogg] ➟ blogg/hemsida: http://lindassphoto.blogg.se/

Hej! Såg att du hade ett gråfilter som jag länge tänkt köpa, vann en tävling och fick ett presentkort på 200 kr hos kamda och hade då tänkt köpa ett :) Så min fråga är om du är nöjd med det och är det bättre på ett fast 50 (ett sånt som du har fast 1.8) eller tamron 70-300? :)

Svar: Hejsan! Kul! Jag använder bara mina till vidvinkelobjektiv eftersom jag har dem på vid landskapsfotografering så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Tror inte du har någon nytta av att ha ett gråfilter till ett teleobjektiv dock. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-07-30 klockan 16:28:59
▲ Eva

Hur mycket kostade varje grej?

Svar: Haha, jag kommer tyvärr inte skriva vad varenda liten sak kostade, då får du kika upp själv vad du är intresserad av! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-08-16 klockan 20:43:26
▲ vilma

Spelar det någon roll vilken systemkamera man har, alltså blir bilderna "bättre" beroende på systemkamera eller objektiv??

Svar: Beror på hur man ser på det. För mig är det alltid fotografen som avgör hur bilderna blir. Men det är klart att det är så att olika kameror reagerar olika och skiljer sig genom ex. färg, ljus och bildkvalité. En fullformat-kamera kanske levererar bättre än en lite enklare kamera och bättre byggda objektiv kan också göra skillnad. Objektiv med olika brännvidder och skärpedjups-möjligheter kan förändra hur ett motiv uppfattas. För mig är det dock fortfarande fotografen som spelar den största rollen och som ligger bakom hur bilderna blir. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-13 klockan 11:21:01
▲ Mathilda

Vad tror du om att uppgradera sig från en Nikon d3100 till en Canon Eos 70D? :)

Svar: Jag har absolut ingen koll på Nikon men Canon 70D har jag hört bra om, fokusfunktionen vid filmning verkar ju bara så bra!! I say go for it. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-02-02 klockan 13:46:18
▲ Frida ➟ blogg/hemsida: http://fsfoto.blogg.se

Hur nöjd är du över din Canon 7D? :) jag äger en Canon 60F idag och
Fotar mycket motorsport så som enduro, men även natur/djur och barn.
Kan då 7D vara nått för mig? Eller ska jag satsa på nått annat? Kramis

Svar: Jag är riktigt nöjd, 7D är en kanonkamera!! Det tror jag absolut den kan vara, den passar till många olika typer av motiv. :) Kram!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-04-11 klockan 18:06:08
▲ Frida ➟ blogg/hemsida: http://fsfoto.blogg.se

Åh hoppas det.
För känner att 5D mark III är alldeles för dyr för min plånbok så funderar då på att satsa på 7D :D hihi

kram

Postat den 2014-04-13 klockan 15:37:14
▲ Lovisa

Hej! Jag har funderat på att köpa ett grå filter till min kamera och jag undrar varifrån du har köpt ditt: Dörr gråfilter ND 3.0 (1000x) 82mm

Måste bara säga att du är så himla bra på att fota!

Svar: Cyberphoto är det ifrån! :) Åh, tack så hemskt mycket!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-04-13 klockan 16:53:36
▲ Amanda ➟ blogg/hemsida: http://amandaphoto.webblogg.se

Hej Rebecka! Du är en stor förebild för mig så därför tänkte jag fråga dig om en sak gällande kamera objektiv.
Jag har funderat länge på att köpa ett telezoom så jag undrar om du skulle rekommendera någon av dessa två vilken är bättre enligt dig är det någon stor skillnad förutom priset?
- Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
-Tamron SP AF 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD
Eller rekommenderar du något annat (i liknande prisklass)

Jag skulle verkligen bli jätte glad om du kunde svara på denna kommentar

Kram! Amanda

Svar: Hej! Åh, vad roligt att höra, tack!! Jag har aldrig testat Tamrons objektiv så därför är jag nog inte rätt person att fråga om skillnaden. Det finns säkert lite jämförelser om du googlar på de båda objektiven. Jag har själv haft Canon's 70-300 och tycker det var ett bra första telezoom som man kom väldigt nära motiven med! Hoppas du hittar rätt! Kram
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-09-06 klockan 07:59:39
▲ Mikaela Jacobsson

Hej! Jag har idag en Canon EOS 600D, jag vill byta upp mig men vill hitta en som inte är alldeles för dyr. Vet du vad den stora skillnaden är mellan 600d och 7d? Jag fotar oftast porträtt och handbollsmatcher - vad har du för tips på kamera och objektiv då som ändå inte är för dyrt? Tack för hjälpen!

Svar: Hej! Oj, jag vet inte om jag är den rätta att fråga det här, jag går ju omkring med ganska så dyra grejer. Jag har tyvärr inte så bra koll på skillnaden, men tycker 7d är en bra kamera, men själv hade jag nog satsat på 7d mark II eller 6D som jag hört mycket gott om, men kanske är för dyra för dig? Är du ute efter objektiv också hade jag ju hellre satsat på ett bättre objektiv än kamerahus i så fall. Porträtt tycker jag 50mm är perfekt, men till sport är det ju teleobjektiv som levererar bäst då du förmodligen står ganska långt ifrån motivet. 70-200mm med f/4 utan bildstabilisator är ju prisvärt, vet dock inte hur stor skillnaden är mellan det jag har, vilket är med bildstabilisator. Jag tycker det är bäst att du går till en fotobutik och frågar om råd, de är säkert bra mer pålästa än jag. :) Lycka till!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-10-17 klockan 14:41:09
▲ jenny

hej vad är skinnande mellan EF och EF-S objektiv ?

Svar: Hej! EF-S objektiv passar inte till fullformatskameror, men det gör EF objektiv. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2016-07-08 klockan 15:05:20



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!