Jag kommer ihåg att jag för länge sedan har fått några frågor om min utbildning jag går och jag lovade att jag skulle säga vad jag tyckte om den när jag gjort färdigt ett år. I juni slutförde jag första året av tre år på min utbildning "Webbutveckling – programmering" på Högskolan i Skövde. I bloggen har jag ju inte berättat alls mycket om plugget och ni har inte fått se särskilt många bilder heller så det är kanske på tiden att jag delar med mig lite. :)
Här syns klocktornet på campus och en av de många byggnaderna som är högskolans lokaler
Programmet ligger på 180 högskolepoäng och kommer ge mig en kandidatexamen (men det går självklart att bygga på utbildningen senare och få till exempel en masterexamen, om man vill). Fyra kurser avklaras under ett halvår och läses i helfart under två perioder, två kurser samtidigt ena perioden och två nya kurser nästa period.
Programmet kickstartade med kursen Datorns grunder, vilket inte riktigt är de områden som en webbutvecklare kommer syssla med. Men jag upplevde det som en viktig kurs att ha med i bagaget, just att förstå allt bakom den där datorskärmen; hårdvaran, operativsystem och hur det fungerar. I kursen fick vi bygga ihop en dators komponenter, installera och konfiguera operativsystemen Linux (i "kommando-form") och Windows samt genom föreläsningar och självstudier fick vi mycket teoretisk information om datorn, dess historia, hur man räknar binärt mm. Examinationsmomenten var praktiska prov (i tre delar: montering av dator, linux och windows) samt en teoretisk salstentamen. Jag upplevde denna kursen som svår eftersom jag aldrig tidigare intresserat mig för datorns hårdvara och hur man till exempel partitionerar en hårddisk i olika operativsystem. Jag kan säga att detta är den enda kursen där jag har fått göra en omexamination.
Hur det såg ut när vi arbetade i operativsystemet Linux
Webbutveckling – datorgrafik
Samtidigt som Datorns grunder läste vi denna grafik-kursen där vi gick igenom bland annat vektor- och bitmappgrafik, komprimering av bilder, färger på webben, geometri och transformationer, grafisk pipeline, 3D grafik och virtuella kameror, listan kan göras längre. Vi jobbade praktiskt i Illustrator och Photoshop för att skapa en grafisk layout för en webbapplikation. En gruppuppgift gav oss också mer fördjupning inom ett ämne, för den grupp jag var med i blev ämnet 2D & 3D transformationer. I slutet av kursen gjorde vi även en hemtentamen som examinerade allt vi gått igenom under föreläsningar och kurslitteraturen. Jag tyckte det var skönt att få läsa detta ämnet eftersom detta var något jag kände mig lite mer hemma i än Datorns grunder. Jag kunde dra paralleller till sådant jag fått lära mig genom fotograferingen och redigering av bilder. Det var roligt att få göra layout i Photoshop, som jag kan sedan innan, men jag fick även lära mig nya tekniker i programmet.
Grundläggande programmering med C++
Under andra perioden av höstterminen började vi läsa vår första programmerings-kurs. Vi fick verkligen lära oss programmering från grunden och läraren i detta ämnet är den bästa föreläsaren jag varit med om!! Vi gick in på problemlösning, fick lära oss att arbeta på ett procedurellt tillvägagångssätt, lärde oss om olika faser som ska resultera i en programvara (analys, design, implementation, testning), olika datatyper och hur data ska struktureras. I kursen hade vi två examinerande inlämningsuppgifter där vi fick programmera två spel i programspråket C++ (Roulette och Enarmad bandit) samt en hemtentamen som examinerade all teori. Vi hade många föreläsningar men också lika många, om inte fler, handledningstider för hjälp med inlämningsuppgifterna. När föreläsningarna var slut släpptes också videoföreläsningar som var sammanfattningar av allt som sagts men som ändå gick in på djupet, så otroligt nyttigt! Jag hade aldrig programmerat på detta sättet förut (html och css är det jag testat på i förhand genom bloggkodningen) och jag tyckte inlämningsuppgifterna när vi skulle jobba individuellt var lite svåra, men tack vare vår pedagogiska lärare/föreläsare kändes det absolut inte omöjligt.
Introduktion till User Experience Design
Vid sidan om programmeringskursen gick vi då även en introduktionskurs till UXD. I denna kurs var mycket fokus på hur man gör användbara produkter, hur man användaranpassar IT och vad som gör en produkt användbar. Genom föreläsningar gick vi igenom UXD, analysering, konceptuell design, prototyping, utvärdering och olika metoder/tekniker som används vid användbarhetsutveckling. Förutom teorin hade vi en workshop där vi fick testa på att göra en snabb prototyp av en produktbeskrivning, vi hade ett grupparbete med två examinerande inlämningsuppgifter som pågick under hela kursens utsträckning. Den ena av dessa uppgifterna var ett påhittat scenario där en beställare gav en kravbeskrivning på en produkt som skulle framställas, vår uppgift var att gå igenom användarbarhetsutvecklingen och utefter kravbeskrivningen ta fram en prototyp för en UXD-anpassad produkt (bilden nedan visar vår slutliga prototyp på en varuautomat som scenariot handlade om). Detta redovisades muntligt i seminarium samt i rapportform. Slutligen hade vi även hemtentamen uppdelad i tre delar utspritt över kursen som examinerade allt teoretiskt. Jag hade lite blandade åsikter om denna kursen, gruppuppgifterna var roliga (kanske mycket tack vare gruppkompisarna, vi hade lika åikter så samarbetet funkade väldigt bra). Vi hade tre olika föreläsare i denna kurs och jag tyckte tyvärr inte om två av dessa (pga pedagogiken eller var svåra att förstå), mycket som gicks igenom i kursen kändes också ganska självklart. Men det fanns såklart delar som var bra, detta är dock ingen kurs jag tar med mig så mycket ifrån.
En sammanfattningsbild från vårt grupparbete i UXD där vi skapade en prototyp av en varuautomat som skulle finnas i skolans byggnader
Detta var det första halvåret av min utbildning och eftersom detta inlägg börjar bli väldigt långt tänker jag berätta om vårterminen i ett annat inlägg! :)
1 kommentarer