Julkalendern 2012 - Lucka 8
Skrivet: 2012-12-08 ▲ 08:00:00 / Kategori: Övrigt - Bloggen, Övrigt - Tips

Fototips är något som verkar vara väldigt efterfrågat så därför tänkte jag skrapa ihop ett ordentligt inlägg som handlar om kamerans grundinställningar; bländare, slutartid och ISO. Själv fotar jag alltid manuellt eller halvmanuellt dvs. AV (du ställer in bländaren, kameran sköter slutartiden) eller TV (du ställer in slutartiden, kameran sköter bländaren). För att utvecklas med din kamera rekommenderar jag verkligen att du undersöker dessa lägena och lär känna inställningarna. Varför reagerar kameran på det ena eller andra viset?
 
Lågt bländartal = stor bländare = kort skärpedjup
Högt bländartal = liten bländare = långt skärpedjup
 
Med bländarens tal (anges som F i kamerans inställningar) bestämmer du hur mycket ljus du vill släppa in i din kamera. Ju lägre bländartal du använder, ju mer ljus släpps in i kamerans sensor och du får effekten med kort skärpedjup som man gärna eftersträvar i många tillfällen. Ju högre bländartal du använder, ju mindre ljus släpps in och här får du ett längre skärpedjup som ofta används i landskapsbilder. Nedanför kan du se skillnaden och oftast i vilka tillfällen jag använder kort vs. långt skärpedjup.
 
 
Snabb slutartid = fryser rörelser
Lång slutartid = rörelseoskärpa

Slutartiden bestämmer hur länge slutaren är öppen, alltså hur lång tid ljuset kommer in i din kamera. Olika situationer kräver olika slutartider. Snabba rörelser så som sport behöver snabbare slutartider medans ett stillastående motiv kan det räcka med lite längre slutartider. Ljusförhållandet påverkar ofta slutartiden, därför är det lättare att få skarpa bilder när det är ljust. Att leka med slutartiden är en bra lärdom eftersom man kan få många roliga effekter. Panorering är ett sätt att få action in i bilden men samtidigt behålla en skarp fokus. Långa slutartider kan innebära tal så långa som 20 och 30 sekunder, vilket ofta används för att få en drömsk känsla med vattendrag. Nedan kan ni se olika situationer jag använder snabb och lång slutartid.
 
 
Låga ISO-tal = mörkare men mindre brusiga
Höga ISO-tal = ljusare men mer brusiga
 
ISO-talet är ett komplement som är bra i dåliga ljusförhållanden och som reglerar sensorns ljuskänslighet. När det är sämre ljus, till exempel inomhus eller när dagsljuset rinner ut behöver kameran vara mer känslig för ljus. Det är därför ISO är bra men det har också en negativ sida, desto högre ISO-tal du använder desto brusigare kommer din bild att bli. Nedan kan du se ett bra exempel på detta.
 
 
Kommentera gärna om det är något som är oklart och feedback tycker jag alltid det är roligt att få! ;)

Lämna en åsikt? :)
8 kommentarer

Kommentarer
▲ Ebba ➟ blogg/hemsida: http://cutething.blogg.se

Åh vilka bra tips!
Du fotar ju med canon, men har du tips på något bra objektiv som passar till nikon D3100 där man kan får riktigt lågt bländartal? Kan inte få det på mitt :(

Din julkalender är superbra :D

Svar: Härligt att höra det!!Jag har inte så stor koll på Nikon men jag tycker ju om Canon's 50mm väldigt mycket och Nikon har ju också ett utbud med fasta normalobjektiv. Nikon AF 50/1,8D kan jag tänka mig är väldigt prisvärd men om du vill satsa på ett ännu bättre skulle det i så fall vara Nikon AF-S 50/1,4 G. Jag kan dock inte utlåta mig om objektiven, jag har aldrig provat dem. :) Hoppas det hjälpte lite i alla fall!

Tusen tack, riktigt roligt att få höra det!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-08 klockan 10:56:57
▲ Ellen (alatariel) ➟ blogg/hemsida: http://alatariel.papper.fi

Super bra tips för dem som inte lärt sig att fotografera manuellt ännu! För bilderna blir alltid så mycket bättre om man fotogarferar manuellt. :)

Svar: Tack så mycket, så sant!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-08 klockan 11:44:37
▲ Alice (: ➟ blogg/hemsida: http://fotohunden.blogg.se

Du förklarar bättre än kamerans handbok, haha! :D

Svar: Haha, åh, det var härligt att höra! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-08 klockan 12:37:30
▲ Lina ➟ blogg/hemsida: http://picmagic.blogg.se

Mycket bra tips, har aldrig för stått dessa tre begrep till hundra förut, men nu hängde jag med helt och hållet! :)

Svar: Väldigt kul att höra det, tack!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-08 klockan 15:57:36
▲ Felicia

Redigerar du alla dina bilder eller är alla dina bilder så vackra?

Svar: Eftersom jag fotar i raw som i stort sett är till för efterbehandling så ja, jag redigerar alla mina bilder. Vissa mindre och vissa lite mer, det beror på från bild till bild. Jag ser bildbehandlingen som en del av skapandet från fotoidé till färdig "produkt". :) Och tack antar jag haha! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-09 klockan 11:16:56
▲ Hanna ➟ blogg/hemsida: http://lalahannah.blogg.se

Jätte bra inlägg! :)
Du, du tar så otroligt fina bilder, speciellt landskap bilder!
Som t.e.x dom i inlägget. Undrar om du använder något filter eller redigerar på något speciellt sätt på dem bilderna? När jag själv ska fotografera landskap blir ju oftast himlen för ljus eller marken för mörk?
puss

Svar: Tack så mycket, så kul att höra!! :)
Jag använder gråfilter när jag är ute efter en lång slutartid, till exempel för att få vatten att se drömskt ut, annars blir det inga filter. Vid molnigt väder brukar landskapsfotografering fungera väldigt bra men om det är soligt brukar jag använda mig av två eller tre exponeringar på samma bild eftersom ljuset är så skiftande. Då tar jag alltså en exponering anpassad för marken och en anpassad för himlen. Stativ rekommenderas! ;) Hoppas det sa dig något. Kram! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-13 klockan 13:46:59
▲ Selma ➟ blogg/hemsida: http://selmaabbassi.blogg.se

Åh vad bra att jag hittade din blogg :D Har nämligen haft min systemkamera i några veckor nu, men har lite svårt att lära mig den. Älskar ju att phota, men det blir nog mycket roligare när man vet hur man ska göra och därav får bättre resultat ^^
Superfin blogg, himla duktig fotograf du är! :)

Svar: Vad härligt att höra!! :D Så sant. :) Tack snälla! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-13 klockan 17:08:08
▲ Julia [Stil & Foto] ➟ blogg/hemsida: http://kindofjulia.se

Asså gud, du är så otroligt duktig på o fotografera! :)

Jag fotar själv manuellt och har gjort länge, har koll på det där du gick igenom men shit vilken fin guide du gjorde. Hade också tänkt o ha det till min julkalender men känns helt meningslöst nu!

Svar: Haha, åh, tack så mycket Julia, det är du med!! :)
Och stort tack, det tog ju lite tid att göra guiden så det är himla kul att få höra gott om den! Men självklart är det inte meningslöst att göra en egen, finns säkert något jag kan ha missat. Jag tog ju till exempel inte upp vitbalansen. ;) I alla fall, tack snälla!! Kram!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2012-12-17 klockan 20:57:39



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!