Fototips: Stålullsfotografering
Skrivet: 2015-09-13 ▲ 14:10:00 / Kategori: Övrigt - Tips

 
När jag har lagt upp mina bilder på brinnande stålull (se foton här eller här) är det alltid någon som frågat hur jag gjorde och om jag inte kan skriva ett inlägg om hur det går till. Nu, äntligen, tänkte jag ta tag i saken och försöka göra en liten guide till er. Jag vill till att börja med att nämna: var försiktig vid denna typen av fotografering, det är eld som man handskas med!!
 
 
• Stålull (trollull)
Detta var något jag själv hade problem med, att hitta den rätta sorten. Det finns nämligen stålull som är alldeles för grovt för att kunna tända eld på. Vanliga grovlekar: 0000 = superfin, 000 = extrafin, 00 = fin, 1 = medium, 3 = grov. De grovlekarna du ska leta efter är 0000, 000 eller 00. Det finns lite småpack att köpa på olika vanliga byggvaruhus men det bästa jag har hittat är den stora rulle ni ser på bilden nedanför. Den räcker länge (har kört minst 20 omgångar och har över hälften kvar) och kostar under 100-lappen, på Tools som finns i många städer i landet, till och med i lilla Skövde där jag bor. På nätet kan man även hitta den på Slöjd-Detaljer, klicka här.
 
• Ballongvisp och snöre
Knyt fast ett snöre i änden av en ballongvisp (använd sedan inte vispen till matlagning eftersom metallen blir svart). Hur långt snöret bör vara beror på hur stor cirkel du vill snurra stålullen men förslgasvis 50-100 cm, var noga med att knyta fast snöret hårt så att det inte finns någon risk att lossna.
 
• Tändare (eller 9V batteri)
Själv har jag alltid kört på att tända stålullen med en vanlig tändare men det funkar också att jobba med ett 9V batteri.
 
• Handskar och skyddande kläder
Långbyxor, långtröja, rejäla skor, mössa/luva och handskar för att skydda så mycket som möjligt av kroppen om någon gnista skulle hamna fel. Välj svart färg om du vill få det så anonymt som möjligt i din bild.
 
• Kamera
En kamera som kan ställa in manuella inställningar behövs. Själv använder jag alltid mitt vidvinkelobjektiv eftersom jag helst vill försöka fånga alla gnistor på bild.
 
• Stativ (+ extra hjälp = fjärrutlösare)
Stålullsfotografering innebär långa slutartider och för detta krävs att kameran är helt stilla på till exempel ett stativ. Jag brukar använda fjärrutlösare så jag inte rör vid kameran när jag trycker av bilden men det går också att ställa in självutlösare med fördröjning på 2 sek (risken då är att börja ta fotot försent).
 
 
 
• Val av plats
Välj ett ställe där det inte finns torrt gräs, skog/träd eller annan miljö som lätt kan fatta eld. Bra miljöer är klippor och sandstränder nära havet eller en sjö, eller till exempel i tunnlar (gångtunnel eller med liten trafik) som bara har asfalt och betong som grund, väggar och tak. Vill du vara extra säker är det bra att fota när det precis har regnat.
 
• Minst två personer
Detta är inget enmansprojekt, du behöver en frivillig modell som kan göra jobbet med stålullen åt dig. Dels för att dela upp arbetet och att du som fotograf inte ska behöva springa fram och tillbaka till kameran medan du samtidigt ska ha koll på att gnistorna flyger som de ska osv. Men också av säkerhetsskäl, det är alltid bra att vara minst två om olyckan skulle vara framme.
 
• Säkerhetsåtgärder
Om du vill kan du plocka med dig till exempel vattenflaskor/dunkar för att snabbt kunna släcka eld om något skulle hända. Det kan kännas tryggt att ha med sig även om det antagligen och förhoppningsvis slipper användas.
 
• Tid
Självklart måste det vara väldigt mörkt när du fotar med stålull så att det syns ordentligt i din bild. Jag tycker om att fota när det nästan, nästan är helt mörkt ute men ändå lite ljus kvar för att inte få en kolsvart bakgrund.
 
 
• Slutartid
Jag brukar köra på 20-30 sekunders slutartider. Stålullen brinner mycket kortare tid (kanske 10-15 sekunder) men jag vill gärna få miljön i bakgrunden att framträda mer, därför använder jag längre slutartid så att bakgrunden får mer tid på sig att komma fram.
 
• Bländare
Mycket ska vara i fokus och därför gäller lite högre bländartal. Jag har kört mellan f/5 till f/10 vilket har funkat bra för mitt vidvinkelobjektiv.
 
• ISO
Till så största mån som möjligt, försök använda lågt ISO-tal för att undvika brus. Jag har kunnat använda ISO100 tack vare min långa slutartid.
 
• Manuell fokus
Använd manuell fokus, annars finns en risk att kameran börjar leta fokuspunkt inför varje foto. Ställ bara in rätt fokus innan och låt modellen stå på samma avstånd för varje nytagning.
 
• Fjärrutlösare/självutlösare
Som jag nämnde tidigare vill du inte ha några skakningar i din bild, välj därför fjärr- eller självutlösare. Med fjärrutlösare kan du med fördel sätta på ingen fördröjning.
 
 
 
• Steg 1: Välj en plats ganska långt ifrån modellen och ställ in inställningarna på kameran.
• Steg 2: Ställ in fokus (låt modellen hålla i en ficklampa som du kan ställa in efter) och ändra sedan till manuell fokus.
• Steg 3: Klipp av en bit av stålullen, ungefär 12 cm av rullen, och dra i den åt alla håll så att ullen blir fluffig.
• Steg 4: Stoppa stålullen inuti ballongvispen.
• Steg 5: Låt modellen göra sig redo för att tända stålullen.
• Steg 6: Så fort du ser att det börjar tändas knäpper du av med fjärrutlösaren (ingen fördröjning) annars tryck på avtryckaren (2 sek fördröjning) när modellen gör första försöket att tända.
• Steg 7: Modellen börjar snabbt svinga snöret som ett lasso när stålullen har tänts.
• Steg 8: Låt bilden knäppa klart och kika sedan hur bra det blev! :D
 
 
Lämna en åsikt? :)
3 kommentarer

Kommentarer
▲ Rebecca Wahl ➟ blogg/hemsida: http://fettmedfoto.blogg.se/

JÄTTEBRA INLÄGG! får se om jag vågar mig på det där!

Svar: Tack så mycket Rebecca, kul att få respons! :) Gör det, blir så coola bilder! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-09-13 klockan 15:58:10
▲ Lena ➟ blogg/hemsida: http://thisismyphotostory.blogg.se

Vilket bra och inspirerande inlägg! :D

Svar: Tack så mycket, riktigt fint att få höra! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-09-14 klockan 21:23:09
▲ Maja ➟ blogg/hemsida: http://mslfoto.blogg.se

Måste bara fråga hur du har gjort din header!? Har letat efter koder till att göra en sådan slideshow där man kan klicka på "punkterna" beroende på vilken bild man vill se! SKulle vara SÅ kul om du kunde visa hur du gjorde! Kram

Postat den 2015-09-22 klockan 20:06:00



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!