Sunday Challenge - Motljus
Skrivet: 2015-12-06 ▲ 21:09:00 / Kategori: Övrigt - Projekt

Canon EOS 5D mark III, Canon EF 50/1,2 L USM

"Vi är en grupp fotoentusiaster som varannan söndag lägger upp varsitt bidrag - som är tolkat efter ett valt tema just för den gången. Poängen med detta är att vi ska utmana oss själva att utvecklas inom fotografi och bildbehandling."


Bilden är fotad: Söndag, 29/11 - 15:24
Inställningar: Bländare - f/1,2 | Slutartid - 1/320 | ISO 100

Tanken bakom: Motljus som tema i december, hjälp, tänkte jag! Men en dag när jag satt vid köksbordet och pluggade såg jag solen kika fram bakom ett moln genom fönstret. Jag är osminkad och går i myskläder, men jag gör ett försök ändå. Bytte snabbt tröja och ställde kameran på mitt stativ riktad mot fönstret för att fånga motljuset. Då märker jag att solen också lyser in i spegeln och reflekteras rakt på mig, så att det blir både soljus framifrån och bakifrån. Efter två minuter gick solen i moln och syntes inte mer under den dagen. Men denna korta fotografering resulterade i bilden som syns ovan. Någon riktig tanke bakom fanns alltså inte riktigt, utan bilden blev till av en slump.

Bildbehandling: Mycket kontrast, två fyllningslager med respektive beige (blandningsläge Color Burn) och ljusblå (blandningsläge Hard Light) färg och ett justeringslager Levels som gav en mattare effekt till de ljusa tonerna.


Titta hur de andra har tolkat temat:
Amanda - Annika - Beatrice - Catarina - Felicia
Lämna en åsikt? :)
6 kommentarer

Kommentarer
▲ Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf i Göteborg ➟ blogg/hemsida: http://www.mariaekblad.se/

Åh vad roligt, är du med igen? Superfint, älskar motljus!

Svar: Japp, tänkte ge det ett försök, det är ju så kul! Tänker att det hjälper en liten bit på traven att blogga lite mer :) Tack!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-12-06 klockan 22:03:50
▲ Lena ➟ blogg/hemsida: http://thisismyphotostory.blogg.se

Åh älskar motljus men när jag gör det ser det alltid så muppigt ut :P

Svar: Hahaha, jaså?? Motljus är riktigt klurigt faktiskt, har själv svårt att få till det ibland. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-12-06 klockan 22:16:50
▲ a n n i k a ➟ blogg/hemsida: http://blogofphoto.webblogg.se

Fin bild :D

Postat den 2015-12-07 klockan 07:31:19
▲ Beatrice Jakobsson - Fotograf ➟ blogg/hemsida: http://beattriicee.blogg.se/

Älskar hur ljuset smyger in i bilden och att det var en helt oplanerad fotografering syns inte alls! :) Snyggt jobbat!

Svar: Haha, tack så mycket!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-12-07 klockan 10:15:49
▲ Amanda ➟ blogg/hemsida: http://amandaphoto.webblogg.se

Jättefin bild! :D

Svar: Tack så mycket, Amanda!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-12-09 klockan 21:05:16
▲ OLIVIA | 17,5 årig tjej i mediebranschen ➟ blogg/hemsida: http://www.kaffedrickare.blogg.se

Mysig bild!

Svar: Tack Olivia!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2015-12-15 klockan 21:45:18



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!