Answers
Skrivet: 2014-03-16 ▲ 23:07:00 / Kategori: Personligt - Frågor & Svar

 
Favoritfärg? Favoritårstid? 
Det är inte ofta jag har färg på mig och favoritfärgen är nog grå. Jag älskar våren, när allt exploderar i naturen och det blir varmare ute igen!!
 
I vilka länder har du varit?
Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Kroatien, Italien, Frankrike, Monaco, Spanien (Menorca), Storbritannien och Thailand (5 gånger). Alla länder jag bara åkt igenom med bil eller stannat på ett av landets flygplatser är borträknade!
 
Thailand 2012 // Kroatien 2010
 
Har du haft någon annan blogg innan du skaffade denna? När började du blogga?
Jag hade en på blogspot i några månader (oktober 2008–mars 2009), något år efter började jag blogga på blogg.se (september 2010).
 
Favorittsang akkurat nå?
Just nu skulle jag säga det är "Hit or Miss" av Sleeping At Last men väntar ivrigt på Pretty Reckless nya album som kommer nästa vecka!
 
Din "all-time" favorittsang?
Troligtvis "Break Away" av Tokio Hotel eftersom jag är ett gammalt fan även om jag inte har lyssnat på deras låtar på flera år nu.
 
Har du något annat stort intresse (förutom bild/video relaterade saker) som du ägnar mycket tid åt just nu? 
Jag spelar bandy och har tränat 4-5 dagar i veckan sedan jag kom hem från Thailand, men denna veckan tog säsongen slut. Tränade inte lika ofta innan resan eftersom jag jobbade då. Jag var dock väldigt nära med att lägga av inför denna säsongen som varit men kände att jag inte var riktigt färdig med sporten ännu. Jag vill gärna fortsätta nästa säsong men frågan är hur livet ser ut då. :)
 
Vad är det bästa med att blogga?
Er!! All fin respons jag får, alla otroligt fina kommentarer, de värmer så himla mycket och får mig att fortsätta blogga! Jag tycker också om konceptet med att blogga eftersom man hela tiden vill fotografera och utvecklas.
 
Noe du ønsker deg?
Om jag skulle få välja just nu hade jag helt klart önskat mig en resa på några månader i ett fantastiskt land, troligtvis Nya Zeeland.
 
Har du funnit kärleken i ditt liv?
Nej, inte ännu. :)
 
Apple eller Microsoft?
Once you go mac you never go back!! Apple såklart!
 
Utbildning eller jobb?
Jag tycker det beror helt på vad för jobb man vill ha men jag planerar att utbilda mig vidare.

Äpple- eller apelsinjuice?
Jag lärde mig dricka juice under senaste Thailand-resan, hahaha, så apelsinjuice!
 
När började du kolla efter studentklänningar & balklänningar?
Jag sydde upp min balklänning i Thailand 2012, alltså ett och ett halvt år innan balen. Studentklänningen beställdes runt oktober 2013, då hade jag bara gått två månader av det tredje sista året. Jag var klar med alla mina inköp ungefär fem månader innan det var dags, haha!
 
Bal & student klänningarna

Ditt bästa minne från studenten?
Hela dagen var ju helt fantastisk, något liknande går nog aldrig att uppleva igen. Tiden vi alla hade i klassrummet innan utspringet var väldigt fin och sekunderna innan man sprang ut var helt klart ett stort minne från studenten. Flaket var också riktigt kul! Det går knappt välja ett enda bästa minne...
 
Visst red du förut (om jag inte minns helt fel, haha)? Är det något du vill börja med igen?
Stämmer bra! Det är absolut något jag vill hålla på med i någon gång i framtiden igen. En dröm är att få bo på landet och ha hästar i min närhet. Jag tror dock det kommer dröja ett bra tag tills jag kommer till den tidpunkten.
 
 
 
Har du något speciellt fotoställe du tycker extra mycket om?
Nej, inte egentligen. Jag har inte hittat ett guldställe i närheten där jag bor men jag återkommer såklart till olika ställen i min närhet då och då.
 
När började ditt fotointresse? Vilken var din första kamera?
2007-2008 har jag för mig, jag minns inte riktigt. Min första egna kamera var Canon EOS 400D, innan dess använde jag familjens digitalkamera.
 
Har du någonsin tappat foto-lusten/intresset i en längre period? 
Nej, faktiskt inte. Det skulle i så fall vara den lilla dippen i höstas under november månad då jag inte fotograferade någonting alls (bloggade inte heller då) men ingen längre period än så.
 
Hur mycket kostade din Canon 7D kamera när du köpte den? Och har du tänkt att byta upp till en fullformat sen?
Jag köpte den via blocket för 10 000 kr, den hade inte används mycket och var i som ny. Japp och det är faktiskt närmare än man kan tro tills det händer...
 
Ska du köpa en mark iii snart? Eller vänta på nästa?
Yes, det kommer bli en 5D mark III. Den kameran har allt och lite till som jag önskar mig, jag känner inget behov av att vänta tills nästa som enligt rykten kommer september 2015 (??).
 
Hvilke fotografer ser du opp til?
Mattias Klum, James McGregor och sedan jag gjorde ett arbete i fotografisk historia har jag alltid tyckt om Ansel Adams (som levde på 1900-talet) fantastiska bilder. Jag älskar också Devin Graham som gör sjukt häftiga videos!
 
Hva inspirerer deg?
Jag får inspiration från omgivningen runt omkring mig, naturen, musiken jag lyssnar på, videos och filmer med starka budskap, bloggarna jag läser och feeden på instagram jag dagligen scrollar i.
 
Vilket är ditt favoritmotiv?
Vackra landskapsmotiv men jag tycker det är jättekul att fota både porträtt och självporträtt också.
 
Tre foton jag tyckte var speciella att fotografera under 2013
 
Om skulle göra ett fotouppdrag med någon annan fotograf, vem skulle du då vilja fota med? 
Oj, vad svårt!! Jag hade väldigt gärna velat följa med på ett äventyr med Mattias Klum, det hade varit otroligt häftigt! Eller någon riktig modeplåtning hade varit roligt att testa på... Men om man ska vara lite realistisk hade det även varit väldigt kul att göra något tillsammans med någon annan fotobloggare!
 
Vad är det du i dagsläget drömmer mest om att fota?
Nya Zeelands mångsidiga natur eller undervattensfotografering med en modell hade varit sjukt coolt att få pröva!
 
 
Tack för alla frågor, det var riktigt kul att svara på dessa!
Lämna en åsikt? :)
2 kommentarer

Kommentarer
▲ Theresia ➟ blogg/hemsida: http://theresiasandahl.blogg.se

Åhhhh vilka fina bilder !

Svar: Tusen tack!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-03-17 klockan 10:15:30
▲ Elin

Kan du inte förklara vad de stora skillnaderna skulle bli mellan din nuvarande Canon 7D och en 5D mark III är? Och varför fullformat är bättre? Är lite glad amatör sådär och skulle gärna vilja lära mig mer om de tekniska delarna. Ska passa på att säga att jag är fullkomligt kär i din blogg, det är lätt en av mina favoriter!

Svar: Stora skillnader skulle jag nog säga är såklart fullformat, fokussystemet, brushanteringen, bildkvalité och lite andra smarta finesser! Läs om skillnaden mellan fullformat och crop sensor här: http://nevnarien.se/2010/july/vad-ar-cropfaktor.html. Fullformat behöver inte nödvändigtvis betyda att det är bättre, det beror på vad man som fotograf vill fotografera och tycker är viktigast i sina bilder! :) Åh, tack så himla mycket, vad glad jag blir!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2014-03-17 klockan 18:32:41



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!