Nytt, nytt, nytt
Skrivet: 2013-09-03 ▲ 23:50:00 / Kategori: Övrigt - Bloggen, Övrigt - Före & Efter

Hallå på er! Jag blev just klar med den nya bloggdesignen (vilket är anledning till inaktiviteten) och tänkte skriva ett snabbt inlägg nu innan jag går och lägger mig. Äntligen lite nytt, känner jag, efter att ha haft senaste design i ungefär ett år. Jag är väldigt nöjd med resultatet och jag hoppas ni kan se samma saker och på samma sätt som jag. Det har blivit mycket nytt men jag har samtidigt velat behålla min stil. Bredare inlägg, vilket innebär att arkivbilder kommer se mindre ut, men den smällen får man ta. ;) Hela bloggen har därför blivit mer bredare och eftersom sidomenyn fortfarande kommer vara så kallad "fixed" (alltså fast, den stannar kvar vid scroll) är jag orolig för att denna kommer kapas vid mindre skärmar. Om något ser knasigt ut kan ni väl säga till? Ser nya bildspelet i headern okej ut? Jag kommer eventuellt göra småjusteringar i efterhand då allt inte riktigt ser hundra ut i mina ögon än! :)
 
Men nu vill jag även veta: Vad tycker ni?
Lämna en åsikt? :)
17 kommentarer

Kommentarer
▲ Frida Lindqvist ➟ blogg/hemsida: http://fridazlindqvist.blogg.se/

Åh, supersnyggt! :D (Dock kollar jag i mobilen nu och då syns inte sidomenyn... :/)
Men en grej jag har letat efter väldigt länge nu är hur man får till ett sånt bildspel som du har. Alltså inte ett sånt vanligt utan med "punkter" under som är klickbara för att navigera mellan olika bilder. Skulle du vilja göra ett tipsinlägg om det? :')

Svar: Gud vad härligt att höra, tack så mycket! :D Jappjapp, iphone och ipads har jag räknat med att menyn inte kommer synas, men när man är inne på sådana klickar man nog inte så ofta i menyn... Haha, och det med bildspelet tog mig evigheter att fixa. Det krävdes Adobe Dreamweaver och en sida att ladda upp sådant som css och javascript. Eftersom jag jobbat med hemsidor sedan innan klarade jag till slut få till det. Dock är jag osäker på om jag ska göra ett tipsinlägg om det eftersom det är så pass avancerat och inget man gör bara på blogg.se plattformen.
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 06:38:51
▲ Elin ➟ blogg/hemsida: http://slowmotionphoto.horseworld.se

Det blev jättefint!:D

Svar: Riktigt kul att höra, tack! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 07:31:16
▲ Julia [Stil & Foto] ➟ blogg/hemsida: http://kindofjulia.se

Snyggt! Känns höstigare :)

Svar: Tack, snälla! Haha, vad roligt för jag gjorde ju förra designen på hösten också! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 07:58:33
▲ Amanda [SPONTAN] ➟ blogg/hemsida: http://spontan.blogg.se

Älskar den, så himla fina!

Svar: Åh, tack så hemskt mycket! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 08:35:16
▲ Denise ➟ blogg/hemsida: http://autaini.se

Det blev riktigt snyggt! :D

Svar: Grymt, härligt att höra!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 11:15:09
▲ Emma Mäki ➟ blogg/hemsida: http://emmamaki.blogg.se/

Blev jättesnyggt!! :)

Svar: Kul att höra, tack så mycket!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 12:39:12
▲ Isabella Berger - Photography ➟ blogg/hemsida: http://isabellalouiseberger.blogg.se

Jag tycker det blev jättesnyggt! Får man fråga om det är någon kod du använder för bildspelet i headern? :)

Svar: Åh, vad skönt att höra!! Tack! :) Man kan säga att det är en plug-in, samspel med css javascript och en kod insatt i bloggens kodmallar. Sök på "Flexslider" på google om du är intresserad! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 12:49:10
▲ JOHANNA • foto, design & vardag ➟ blogg/hemsida: http://johannasfoto.se

Supersnyggt!!
Hur gjorde du bildspelet med "prickar" under?

Svar: Härligt, tack så väldigt mycket! Sök på "Flexslider" på google så hittar du massvis med tutorials, det är alldeles för svårt att förklara i denna kommentaren. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 12:59:16
▲ M v p h o t o s ➟ blogg/hemsida: http://Mvphotos.blogg.se

Jättefiiint! ♥

Svar: Åhh, taaack!! ♥
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 13:16:40
▲ MOA - hobbyfotograf ➟ blogg/hemsida: http://moahakansdotter.blogg.se/

Det ser riktigt bra ut! Jag gillar i headern att man kan trycka på de där prickarna under, så att man kan välja bild eller bläddra själv :D

Svar: Grymt kul att höra, tack!! Jaa, den var trixig att få till men SÅ värt allt besvär! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 15:39:32
▲ Maria ➟ blogg/hemsida: http://dreamsof.blogg.se/

Jättefint! Gillar större bilder och din nya headerbild :) Gillar också att den "fixerade" menyn är mindre hacking när man scrollar och i bloglovin, måste försöka fixa min så också :)

Svar: Tusen tack, riktigt kul att få höra!! :) Mindre hackig, vad menar du med det? :o
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 16:15:50
▲ Jenny ➟ blogg/hemsida: http://littlephotography.blogg.se

Hur gjorde du bildspelet i headern?

men vilket fall som helst så blev det riktigt bra!


Svar: Det är för svårt att förklara i denna kommentaren men kort sagt så är det en plug-in. Jag har jobbat med CSS och javascript i Adobe Dreamweaver och sedan aktiverat dessa med hjälp av koder i kodmallarna. :)
Och tack så jättemycket!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 17:02:35
▲ Alisha ➟ blogg/hemsida: http://alishasfoto.blogg.se

Det blev RIKTIGT snyggt! :D

Svar: Tusen tack!!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 17:22:08
▲ Maria ➟ blogg/hemsida: http://dreamsof.blogg.se/

Fast jag kollade i bloglovin och det "hackar" ändå med menyn :/ Alltså det är väl att den flyttas med i en sekund och åker upp, eller jag vet inte, men den är inte fixed när man läser ett nytt inlägg via bloglovin. Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Så blir det på min också, och jag fattar inte riktigt felet :/

Får jag fråga hur du gjorde för att få menyn helt fast? För när jag zoomar in på min iphone så hamnar liksom min meny ovanpå min body på bloggen, asirriterande. Eller hur du fick den att hamna utanför sidan, det var ju också smart :)

Svar: Men what, det här är ju jättekonstigt? Det har jag aldrig varit med om! :o Jag har liksom inte gjort något speciellt, bara fixat position till "fixed"... Hamna utanför sidan? Hehe, jag fattar inte riktigt..
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-04 klockan 23:26:32
▲ Dessi :D ➟ blogg/hemsida: http://dessiiis.blogg.se

Fint! Men jag saknar länken till din kameraväska, eller har du bara flyttat den någon annanstans? :D

Svar: Tack du!! :D Jaa, eftersom jag tog bort toppmenyn finns den numera i footern, allra längst ner på bloggen! ;)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-05 klockan 12:17:37
▲ Linnéa Thell Jansson ➟ blogg/hemsida: http://linneajthell.blogg.se/

Det vart superduper bra!!
Ser att du endast svarar på sånna här frågor fall du hade tid . men jag kan ju i alla fall fråga.
Jo att du har ju en bakgrund som jag antar att du har tagit kort på själv (?) men hur stor gör du den bilden? för alltså om man lägger in en vanlig bild så är den ju för liten och jag skulle gärna inte vilja upprepa den /:

Tacksam för svar om du orkar :)

kram Linnea,

Svar: Vilken tur att jag faktiskt har lite tid just nu och att det var en ganska enkel fråga att svara på! :) Det stämmer, bilden i bakgrunden har jag tagit själv. Jag har den i ungefär 2600px bredd. Det går ju inte ladda upp på blogg.se så jag har helt enkelt gjort det på en bildbank. Imageshack.us har jag använt mig av. :) Sedan kopierar man bara direktlänken och lägger in i stilmallen. Kram!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-06 klockan 14:19:36
▲ Adam Johnson ➟ blogg/hemsida: http://johnsonsfoto.blogg.se/

huur snygg som helst!
Kan man köpa denna designen eller vill du ha den för dig själv? ;)

Svar: Tack, du!! Den nya vill jag gärna behålla för mig själv men om du menar den gamla är det fullt möjligt för mig att sälja. ;) Jag har dock inte sparat kodmallarna eller stilmallen men vet ungefär hur det ska vara så tar nog inte allt för lång tid att fixa. Säg till om du är intresserad! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-09-25 klockan 15:42:59



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!