Throwback Thursday - Edinburgh
Skrivet: 2013-10-24 ▲ 22:04:02 / Kategori: Personligt - Throwback Thursday

Canon EOS 7D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
 
Idag introducerar jag en ny kategori - Throwback Thursday (TBT)! Eller ja, mina gamla inlägg från "Återblickar" har jag flyttat över till denna nya kategorin eftersom syftet är väldigt lika. Varje torsdag (förhoppningsvis) kommer jag publicera bilder som är lite äldre och från alla möjliga olika tillfällen som min kamera har hängt med. Det kan ju vara lite roligt att bryta av med detta en gång i veckan. Jag kör detta konceptet på instagram men efter att jag såg min vän Hanna börja med det på sin blogg idag var jag tvungen att följa hennes exempel. Idag fick fantastiska Edinburgh, där jag var sommaren 2012, rivstarta TBT. Jag är säker på att jag kommer resa tillbaka dit och till övriga Skottland någon gång, det är ett otroligt vackert land med mysigaste staden. :)
Lämna en åsikt? :)
9 kommentarer

Kommentarer
▲ Klara ➟ blogg/hemsida: http://brim.blogg.se/

Jag planerar att åka dit så snart som möjligt! Tyvärr hinns det nog inte med i år...

Svar: Det tycker jag du planerar rätt i, Edinburgh och Skottland är ett av de bästa resmålen jag gjort, önskar jag hade fått fler dagar där. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-24 klockan 22:46:06
▲ Malin

Om du skulle fota en hockeymatch, vad för inställningar på kameran skulle du då ha och vad skulle du tänka på? :)

Svar: Då skulle jag förmodligen ha ett ganska lågt bländartal, en kort slutartid med minst 1/250 sek men gärna snabbare och anpassa ISO efter detta. Vill jag experimentera lite skulle jag ha en lite längre slutartid och försöka få till en panorering. I detta fallet är det viktigt att kameran följer motivet (då ska motivet bli någorlunda skarpt medan resten av bilden får horisontella effekter från det som är stilla i bilden). Jag skulle också vara noga med att välja Al Servo i fokusläge, då förflyttar sig fokus punkten automatiskt och du behöver inte lägga fokus varje gång du ändrar motiv eller motivet rör på sig. Vitbalans ställer jag in efter lokalens ljus, är det lysrör eller glödlampor? I vissa fall använder jag Auto på detta dock. :) Om du inte redan har det inställt, så är seriebildstagning också viktigt! Haha, jaa, det var nog allt.
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-25 klockan 09:38:30
▲ EH PHOTOGRAPHY ➟ blogg/hemsida: http://nagontingstorre.blogg.se

Vilka fina bilder! Kan du inte berätta lite om resan, hur ni reste dit, vilket upplägg och vad ni besökte? Är jättesugen på att resa dit! :)

Svar: Tack så mycket! Joo visst, men vill du se fler bilder och läsa mer så kika in i mitt arkiv eller i min kategori Resor. Vi reste dit med Ryan Air och anlände på en tidig eftermiddag en dag i slutet av juli 2012. Resten av dagen och även förmiddagen dagen därpå upptäckte vi Edinburgh, då hann vi med "The Castle", "The Elephant House" (där J K Rowling skrev flera av Harry Potter böckerna), the old town, spökvandring samt lite shopping på Princess Street! Andra dagen vid lunchtid hyrde vi då en bil och körde upp mot en stad i norr, Inverness. Vi övernattade där och fortsatte sedan på morgonen mot Loch Ness, Urquhart Castle, Eliean Donan Castle (sååå fin!!) och reste över till den vackra ön Isle of Skye. Väl där letade vi B&B i Portree och stannade där en natt. Fjärde dagen tog vi en båttur (inte värd tyvärr!) i Portree och lämnade sedan staden för att ta en annan färja längst ner på ön tillbaka till fastlandet. Där var det inte långt ifrån Glenfinnan Viaduct (HP-bron till Hogwarts) och det var den mest fantastiska upplevelse, definitivt ett måste om du ska till Skottland!! Vi övernattade en bit därifrån i Glencoe och körde alltså femte dagen tillbaka till Edinburgh (med många stopp på vägen, så vackert landskap!). Vi reste hem tidigt på morgonen sjätte dagen så någon mer tid i Edinburgh blev det i stort sett inte. Jag hade gärna fått fler dagar där och vart du än reser i landet så är Skottland så otroligt vackert! Hoppas du får till en resa dit. Kram! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-25 klockan 10:49:39
▲ Cassandra ➟ blogg/hemsida: http://sensor.blogg.se

Gud så fina bilder! :)

Svar: Tack, snälla du! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-25 klockan 16:27:47
▲ Elvira - foto ➟ blogg/hemsida: http://elviralind.blogg.se

Riktigt fina! Hur har du redigerat den högst upp? :)

Svar: Tack! Inte så annorlunda än vad jag brukar. Min "vardagsredigering" kommer jag lägga upp i nästa tipsinlägg - många som frågat om hur jag brukar redigera mina bilder! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-25 klockan 19:56:48
▲ AKP Photography ➟ blogg/hemsida: http://www.bloggakpphoto.net

Woow!!! Fantastiske bilder!!! :D

Svar: Tuuusen tack!! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-25 klockan 23:50:30
▲ Anonym ➟ blogg/hemsida: http://www.rainbowtime.blogg.no

Du er helt sykelig flink til å ta bilder!! Alle detaljene, dybden og lyset er til å dø for!

Svar: Åh, tack så hemskt mycket, blir så glad!!!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-26 klockan 00:22:23
▲ Natali ( Foto och design) ➟ blogg/hemsida: http://nataliandreasson.blogg.se

Helt fantastiska bilder! Vill själv åka till Skottland någon gång, bara för att kunna fota den fantastiska naturen!

Svar: Tack så mycket!! :) Jaa, det är verkligen en drömresa för fotografen!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-10-27 klockan 14:24:00
▲ maja ➟ blogg/hemsida: http://bjorsne.blogg.se

så mysig stad verkar det vara.

Postat den 2013-10-27 klockan 17:58:30



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!