Värt att köpa en extern blixt
Skrivet: 2013-04-27 ▲ 18:30:00 / Kategori: Övrigt - Tips

Observera att bilderna är tagna under dåliga ljusförhållanden eller i kolsvarta rum där blixtarna står som enskilda
ljuskällor. Detta är ingen jämförelse mellan Nikon och Canon eller dess olika objektiv utan mellan två
olika typer av blixtar. :)
 
Jag har aldrig fotograferat med en extern blixt innan och ska jag vara ärlig hade jag några förutfattade meningar om hur det skulle vara. Jag trodde ljuset skulle bli väldigt artificellt (konstgjort) och att själva blixten är något som är avancerat med svåra inställningar att lära sig. Jag hade fel på båda punkterna. Min fotolärare gick igenom på någon minut hur den externa blixten fungerade och den var väldigt lätt att förstå sig på. När jag tog de första bilderna med den blev jag verkligen förvånad över hur naturligt ljuset kändes, det kunde nästan varit fönsterljus. Att kunna ta bilder i ett kolsvart rum och att de faktiskt kan kännas naturliga samt tagna i ett mjukt ljus ganska likt dagsljus tycker jag är väldigt häftigt. Så är det värt att lägga ner pengarna på en extern blixt? Ja, absolut, och jag förstår inte varför jag inte köpt en tidigare. ;)
Lämna en åsikt? :)
10 kommentarer

Kommentarer
▲ Tilde Alm ➟ blogg/hemsida: http://tildealm.blogg.se

Sitter den externa på kameran när du fotar? Och har du satt en diffusator (så heter det väl?) över den?

Hihi, nu blev jag sugen på en sån! :D

Svar: Japp, det gör den! Nej, ingen diffuser/bouncer utan det jag har gjort är att vinkla blixten till exempel upp mot taket så att ljuset sprider sig. :)
Ja, det kan jag säga att jag också är! :D
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 19:17:05
▲ PHOTOSPIRATION ➟ blogg/hemsida: http://PHOTOSPIRATION.blogg.se

Blev glatt överraskad när jag väl köpte min externa också, eftersom man kanske jämför med den inbyggda som man hatar, haha, men det är ju sjukt stor skillnad på inbyggd och extern :)

Svar: Jamen precis, eftersom jag alltid avskytt den inbyggda blixten blir en extern blixt ett enormt hopp till det bättre! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 19:48:04
▲ Mathilda ➟ blogg/hemsida: http://www.chiliz.blogg.se

Vad heter den externa blixten? Kan du länka den?
Och hur mycket kostar den? :)

Svar: Nikon Speedlight sb-600, den finns inte att köpa i så många butiker längre eftersom det har kommit uppdateringar. Den ligger i alla fall på runt 2500 kr. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 20:10:19
▲ Simon G ➟ blogg/hemsida: http://simonpixel.webblogg.se

Köpte en Canon 430ex II för ett tag sedan och är fortfarande väldigt nöjd. Har märkt att det mer "naturliga" ljuset blir när man riktar den 45-grader eller riktar blixten mot tak/vägg, blir riktigt fint. :)

Svar: Vad roligt, jag tror mitt köp faller på just den blixten också. :) Precis, det är så jag gjort med denna blixten jag prövade också, väldigt snyggt blir det!
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 20:51:21
▲ Jessica ➟ blogg/hemsida: http://jessie.webblogg.se

Har du haft blixten bredvid eller fast på kamernan? Har du haft den riktad direkt mot objektet eller t.ex. upp i taket? Med eller utan diffusor? :)

Svar: Jag har haft den fast på kameran, det krävs tydligen en sladd till denna blixt för att ha den bredvid osv. För det mesta riktat mot taket eller 45 graders vinkel. Utan diffusor. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 21:01:01
▲ frida ➟ blogg/hemsida: http://svenssonfru.blogg.se

Fin blogg du har, och fina bilder du tar =)

Svar: Åh, tack så mycket!! :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-27 klockan 22:00:10
▲ Olivia ➟ blogg/hemsida: http://sammels.blogg.se/

Riktigt stor skillnad!

Postat den 2013-04-28 klockan 10:24:44
▲ Koffe ➟ blogg/hemsida: http://fotokoffe.blogg.se/

Ja extern blixt är super bra! Nu fotar jag inte så mycket porträtt men där jag är och fotograferar event i kassa ljusförhållande är min canon speedlight guld värd! Sen är det så bra att man kan vinkla den uppåt eller åt sidan så man inte bländar sitt objekt i ögonen :)

Svar: Låter kanon! Just så jag gjorde många tillfällen och blev verkligen nöjd med bilderna då. :)
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-04-28 klockan 16:53:58
▲ NATALIE ➟ blogg/hemsida: http://naataali.blogg.se

Jag har en likadan blixt men förstår mig inte riktigt på den :( Du skulle inte vilja göra ett inlägg där du förklarar? :)

Svar: Jag har ju lämnat tillbaka kameran och blixten till skolan nu så jag kan tyvärr inte göra det. :(
Rebecka Stålbrand

Postat den 2013-05-01 klockan 06:35:53
▲ my ➟ blogg/hemsida: http://monkiapa.blogg.se/

Jag måste köpa en för de verkar vara asbra!

Postat den 2013-05-01 klockan 17:27:01



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns bara för mig)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!