Kamerautrustning
Skrivet: 2011-03-23 ▲ 18:04:55 / Kategori: Personligt - Mina köp




Canon EOS 7D
I slutet av september 2011 köpte jag min andra systemkamera, nämligen 7D. Det var ett ganska stort hopp från 400D men herregud så nöjd jag är, jag fullkomligt älskar min 7D! Med 400D missade man många ögonblick med tanke på att autofokusen var något seg, den var lite liten i handen och sökarbilden är också den ganska liten. Jag känner att min 7D är mycket stadigare att hålla i, större sökarbild, väldigt snabb AF och ett stort plus är såklart filmfunktionen! Jag är väldigt nöjd med min uppgradering.

Canon EOS 400D - Reservhus
400D är en utgången modell där 450D blev uppföljaren. Detta är den första systemkameran jag köpte och tidigare använde jag mig endast av en digitalkamera. Jag var mycket nöjd med mitt köp eftersom det är en kamera för både nybörjaren och den som vill utvecklas i sitt fotograferande. Kameran har hängt med mig i flera år och jag har använt den mycket flitigt men numera finns 7D:n i mina händer.



Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Kitobjektivet som följde med kameran (400D). Det är ett bra objektiv att börja med men nu för tiden använder jag det inte så ofta, det hänger oftast med på resor för att fota natur. Jag tycker det är värt att köpa med kameran men det är inget objektiv som håller i längden för mig.

Canon EF 70-200/4,0L IS USM
Ett telezoom objektiv som är väldigt nytt i kameraväskan och helt klart ett av de bästa köp jag gjort. Jag uppgraderade till detta från Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM och det är en märkbar skillnad. Den underbara skärpan utgör nog den största skillnaden mellan objektiven. Jag fotar mest djur med detta objektiv men kommer också använda det till sportfotografering och även porträtt.

Canon EF 50/1,4 USM
Då jag mer och mer blivit intresserad av att ta porträtt bilder köpte jag detta objektiv som främst är ett porträttobjektiv men kan också användas till andra motiv. Det är ett ljustarkt objektiv med bra skärpa. Till skillnad från 50/1,8 är den bättre byggd, har en tystare och snabbare AF-motor samt ger snyggare bakgrundsoskärpa. Ett objektiv jag verkligen rekommenderar!




Lowerpro väska Nova 190 AW
En väska med rymlighet för kamera med objektiv på samt två extra objektiv. En välbyggd väska med många fack och även ett tillgängligt regnskydd. Rekommenderas starkt!

Stativ Velbon DF-60/F
Ett ganska billigt men prisvärt stativ med bra stabilitet. Jag använder det till självporträtt, kvällsbilder och när jag vill ha lång slutartid. Praktisk väska ingick.

Fjärrutlösare Canon RC-6
En liten fjärrutlösare som har en räckvidd på fem meter. Den är perfekt att använda tillsammans med stativ och blir därmed mycket skarpt. Jag använder den mest till självporträtt och det går att ställa in en fördröjning på 2 sek så man hinner dölja en lilla kontrollen.

Reflexskärm silver/vit 110 cm
Ljusar upp ansiktet, jämnar ut skarpa skuggor och ger ett vackert skimmer i ögonen. Detta är definitivt ett måste inom porträttfotograferingen och mina bilder har blivit märkbart bättre sedan jag började använda reflexskärm.

Hoya närbildslinsset 58mm (+1, +2, +4)
Istället för att köpa ett dyrt macroobjektiv är detta set ett bra alternativ. De fungerar ungefär som förstoringsglas och skruvas lätt på olika objektiv. Jag brukar använda alla tre samtidigt (+7) vilket gör att jag kan komme extra nära motivet.

+ minneskort, microfiberduk, diverse skyddsfilter & motljusskydd


Denna sida kommer jag att uppdatera om något nytt till min kamerautrustning köps in.
Lämna en åsikt? :)
12 kommentarer
Trackback
Jag som driver denna bloggen heter Rebecka och jag kommer från Göteborg men bor numera i Skövde. Ett av mina största intressen är fotografering och här i bloggen skriver jag och uppdaterar om just foto samt även lite om min vardag och mina tankar. Jag är 23 år gammal och har sedan hösten -14 pluggat "Webbutveckling" på högskolan. Välkommen till min lilla värld!